Testen

Deze week stond weer in het teken van het concept ontwikkelen. Ik ben naar de doelgroep toegegaan. Dit heb ik gedaan bij twee basisscholen, eentje in een dorp en eentje in een stad. Hier is voor gekozen om een zo representatief beeld te krijgen van de doelgroep. Ik heb dit getest met groep 7 en groep 8.  In totaal met 9 leerlingen van verschillende achtergronden.

Ik heb de concepten voorgelegd, met behulp van voorbeelden en storyboards. Hieruit is gekomen dat de leerlingen inderdaad het liefst zelf ook dingen willen doen, keuzes willen maken en interactie hebben met het onderwerp. Zij vonden het leuk om de onderwerpen te zien van verschillende kanten, vonden het schrijven op zich minder maar het idee erachter wel goed; dat je door het vanuit haar te bekijken je meer erover leert. Ook werd er bevestigd dat ze filmpjes en fragmenten erg leuk en boeiend vinden om mee aan de slag te gaan. Ook merkte ik weer dat leerlingen erg graag informatie willen delen en willen laten zien wat ze weten. Dit moet dus ook zeker terugkomen in de concepten.

Presentatie bij educatie

Naast in gesprek te zijn gegaan met de doelgroep, ben ik ook met educatie gaan praten. Ik heb mijn onderzoek en concepten voorgelegd en we zijn erover in gesprek gegaan. Dit was heel fijn en leerzaam. We hebben het over mogelijkheden gehad voor de opdrachten die ik bij de concepten had bedacht en hoe ik de les in zou kunnen delen en waar ik rekening mee moet houden. Ik moet rekening houden met de tijd, dat de onderdelen niet te lang duren, het historisch perspectief en link naar jezelf gaat waarschijnlijk het meest helpen bij het inlevingsvermogen, dus leg daar de focus op. En ik kreeg ook als tip mee dat ik kon kijken hoe deze concepten verder uitgebreid kunnen worden; voor een ander land of andere voor bijvoorbeeld het middelbaar onderwijs. 

 

Komende week

Volgende week is het een iets kortere week, maar ik wil me om concepten verder uitdenken zodat ik daar een presentatie van kan geven aan de afdeling en ik wil door mijn verslaglegging gaan zodat ik alles op een rijtje kan zetten voor het verslag.