Feedback vorige week

De feedback van vorige week heb ik grotendeels kunnen verwerken. Ik heb een planning gemaakt voor de komende maand. Ik heb de focus gelegd op het ontwikkelen van de concepten in samenspraak met de doelgroep. Ik heb data ingepland wanneer ik daar de concepten kan voorleggen om te kijken wat zij ervan vinden en wat hun ideeën zijn. Ook zal ik weer tijd besteden aan onderzoek, omdat mijn concepten met storytelling werken wil ik daar ook verder onderzoek naar doen.

 

bedenken en ontwikkelen 

Eerst wilde ik mijn huidige concepten aanpassen en doorontwikkelen en daar ben ik het grootste gedeelte van de week mee bezig geweest.

Uit mijn onderzoek is gebleken dat er een paar punten zijn die leerlingen als behoefte hebben voor ‘lesmateriaal’:

Filmpjes

Minder saai (door filmpjes te kijken en doe opdrachten te maken)

Meer afwisseling

Geen werkstukken

Doe opdrachten/knutsel werkjes

Spelletjes

Mijn concepten moeten daarop inspelen, zodat de behoeftes van de doelgroep in acht worden genomen. Met behulp van deze behoeftes en mijn ontwerpcriteria ben ik aan de slag gegaan

 

 

 

Concepten

Voor de concepten heb ik eerst drie focus punten bedacht, elk concept heeft een andere focus. Het een zit meer op het dagboek, de ander op het achterhuis en de laatste op een link met het gevoel van Anne en de leerlingen. In het kort hier de concepten uitgelegd. 

Dagboek

Doel: Kinderen door speelse wijze kennis laten maken met de leefwereld van Anne Frank doormiddel van dagboek fragmenten.

Concept: Met de VR en een interactief opdrachtendagboekje gaan de leerlingen aan de slag om alles te weten te komen over het dagelijks leven van Anne. Om context te bieden over wie Anne is en de relatie met de oorlog zal voorafgaand een interactieve wereldkaart met verhaal op het programma staan waar de leerlingen meer leren over de oorlog en Anne’s leven voor het onderduiken en na het onderduiken.

Achterhuis

Doel: leerlingen een compleet beeld geven over het leven in het achterhuis en hun daarbij laten inleven in hoe het in die tijd was en wat ze deden in het achterhuis.

Concept: Context aanbieden in de vorm van filmpjes over Anne en de oorlog. Dan met de VR en online opdrachten kunnen de leerlingen in teams delen van het achterhuis vrijspelen. Als alles is vrijgespeeld krijgen ze een fysiek bouwpakket zodat ze het achterhuis in elkaar kunnen zetten zodat ze dat samen kunnen bespreken en bouwen.

Brief

Doel: De leerlingen reflecteren op hun eigen leven en komen zo achter hoe Anne zich heeft gevoeld tijdens de oorlog op een speelse manier.

Concept: Door de context te bieden in een interactieve video waar er in elke clip een onderwerp centraal staat leren de kinderen hun eigen mening geven en kunnen ze zich inleven in Anne’s leven. Na de context en de VR die hun een compleet beeld geeft over Anne’s leven tijdens de oorlog krijgen de kinderen de opdracht om een brief te schrijven aan Anne’s vriendin in de tijd van het onderduiken.

Komende week

De komende week ga ik verder met het doorontwikkelen van mijn concepten om daarna die week erna naar de doelgroep te gaan om te kijken wat zij ervan vinden.