Na meer dan drie jaar op de opleiding  geploeterd te hebben is het eindelijk zover, ik mag afstuderen! Op de valreep toch nog een super interessant en leuk bedrijf gevonden waar ik aan de slag mocht gaan. Namelijk de Anne Frank Stichting.

Al mijn hele leven kijk lees ik boeken over geschiedenis en kijk ik documentaires. Wanneer ik musea bezoek kijk ik altijd naar de interactieve tentoonstellingen om te kijken hoe ze dat aanpakken en welk verhaal ze willen vertellen over een bepaald onderwerp. Het verhaal erachter vind ik erg interessant om als ontwerper mee aan de slag te gaan. Ik heb gekozen voor de Anne Frank Stichting omdat ik vind het heel belangrijk dat mensen van de holocaust weten en erover nadenken wat voor gevolgen het allemaal heeft gehad op de samenleving. En hoe ik als ontwerper mensen bewust kan maken over bepaalde aspecten die belangrijk zijn binnen dit onderwerp. Ik wil de stichting helpen met het verspreiden van informatie op een interactieve manier zodat leerlingen van groep 7 en 8 het verhaal van Anne Frank meekrijgen en kunnen beleven.

Ik moet vanuit de opleiding een digitale interventie ontwerpen voor gebruikers. Hiervoor moet ik eerst onderzoek doen. Onder andere over:

  • De doelgroep en hun wensen en behoeftes
  • De stakeholders en hun wensen en behoeftes
  • Hoe de huidige situatie in elkaar zit (context)
    • Hoe worden de lessen nu gegeven over Anne Frank en de Tweede Wereldoorlog
    • Hoe wordt het verhaal van Anne Frank vertelt (museum/boeken/basisschool)
    • Welke lesmethodes zijn er en hoe zit dat in elkaar
    • Hoe zitten de digilessen in elkaar
  • Hoe wordt VR ingezet op basisscholen (heeft dat potentie)

Nadat ik hier onderzoek naar heb gedaan wat ongeveer 3/4 weken in beslag neemt ga ik verschillende concepten ontwikkelen die een oplossing bieden voor het vraagstuk om VR in te zetten op basisscholen. Dit moet dus een digitale (interactieve) interventie zijn. als er een concept gekozen is ga ik deze verder uitwerken door meer onderzoek te doen en door dit concept te gaan testen bij de doelgroep en daarop te itereren. Uiteindelijk lever ik een klikbaar visueel prototype op.