Dit was een heftige week van heel veel geregel en dingen uitzoeken. Het was heel veel verschillende informatie onderzoeken, analyseren en met mensen praten en dit werd af en toe een beetje overweldigend. Het grootste uitzoek werk zit er gelukkig op en nu kan ik weer gerichter onderzoek gaan doen.

Ik ben verder gegaan met het bekijken van de andere huidige digilessen die beschikbaar zijn. Ik heb alle soorten lessen opgeschreven.

Ik heb contact opgenomen met Jasper (vr op basisschool) en Daniella (vr in onderwijs) om te kijken of ik kan afspreken met ze voor wat vragen en inspiratie. Ook heb ik contact gehad met Sanne die CMD heeft gedaan.

Ik heb ook probes gemaakt voor de basisschool en een versie voor het museum bezoek van scholen. Ik ben bewuster omgegaan met het taalgebruik en hoe de probe in elkaar steekt; dus volgorde van vragen en hoeveelheid vragen. Daarnaast heb ik ook nog een paper gelezen over het gebruik van probes bij kinderen.

Ik heb dit meegenomen en ben naast vragen ook opdrachtjes voor de leerlingen gaan maken die toch ook inzicht geven in hoe zij lessen willen zien. In de paper stond namelijk ook dat kinderen het moeilijk vinden om te verwoorden wat zij belangrijk vinden bij bijvoorbeeld school lessen. Dus om daar een opdracht aan te hangen die dit op een andere manier beantwoord kan wel waardevol zijn. Ik heb deze probe ook nog een keer laten testen door iemand uit de doelgroep voordat ik er met 20 man mee aan de slag ga.

Ook heb ik eindelijk op bezoek geweest bij de educatie afdeling. Ik mag meegaan als zij les gaan geven over discriminatie en de Anne Frank krant! We hebben gepraat over mogelijke toepassingen van de VR buiten het klassikaal lesgeven.

De laatste dag van de week ben ik mee geweest met een basisschool groep die het museum bezocht. Ze waren erg enthousiast en wilden alles vragen en beantwoorden. Ze waren vooral nieuwsgierig naar het achterhuis (“Oh, kijk daar heb je het achterhuis!”) en het dagboek (er werden meerdere keren gevraagd waar je het dagboek kon kopen en lezen). Ik heb echter niet echt tijd gehad om ze nog vragen te stellen, dus dat moet ik volgende week doen bij de andere bezoeken. Dit ga ik waarschijnlijk ook niet meer doen door middel van de probes omdat de leerlingen daar echt te weinig tijd voor hebben.

En om me toch nog even compleet in te leven heb ik huidige lesmethodes bekeken en heb ik een afspraak gemaakt om naar een basisschool te gaan zodat ik de geschiedenislessen kan observeren en de leerlingen vragen te stellen.