Ibis Credit

Het ibis hotel in Rotterdam is een goed lopende business, alleen willen ze dat er mensen ook gebruik gaan maken van de lobby. Mensen mogen gewoon het hotel inkomen en er gaan zitten om wat te eten/drinken en om er te komen werken voor school of voor iets anders. Het hotel is ook erg begaan met nieuwe technologieën en zij werken veel met persoonlijke informatie die staat opgeslagen zodat ze een persoonlijke touch kunnen bieden voor elke
klant.

Het hotel heeft al meerdere dingen geprobeerd om het hotel onder de aandacht te krijgen: een avond met muziek, waar iedereen heen kon gaan. Wij kregen de opdracht om nu een product/service/experience/promotie gaan bedenken waardoor er meer mensen het hotel binnen komen om er vrij te gaan werken. Hiervoor hebben wij een app ontwikkeld.

Onderzoek

Bij dit project ben ik tijdens de onderzoeksfase naar verschillende hotels geweest om te kijken naar de sfeer en om te kijken of ik dingen zag die wij konden implementeren in een concept. Daarnaast hebben we een enquête en interviews gehouden met de doelgroep.

Ik heb uit de enquête een data visualisatie gemaakt. Vanuit die visualisatie hebben we ons onderzoek afgesloten om tot een concept te komen. Uit dit onderzoek is gebleken dat mensen het gebruik van kortingen erg fijn vinden en ook zouden willen gebruiken om naar het ibis te komen. Ook was er een quote die sprekend was voor het concept: “Omdat je dan een soort vaste klant bent en daarvoor beloond wordt met kortingen, dat vind ik mooi.”

Het worden beloond en het vaste klant zijn (dus het horen bij een community) heeft ons geholpen om zo ons concept te vormen. 

 

Customer journey

Ook heb ik de customer journey gemaakt. Hieruit kwam dat de grootste valkuil zich bevond voordat mensen naar het ibis gingen. Mensen wisten niet dat het ibis een openbare ruimte was, dat ze daar konden gaan zitten en werken. Dit was voor het ibis dus een valkuil, maar voor ons een grote kans om de app aan de man te brengen. 

Door de customer journey ook zagen we dus dat mensen op school door drukte geen plek konden vinden en daar hebben wij op in gespeeld met onze voorbeleving om mensen naar het ibis te trekken. 

De app

De gebruiker komt in aanraking met ibis tegoed als ze op school zijn. Daar hangen aansprekende posters die de studenten moet trekken naar het ibis. Naast deze vorm van reclame willen we ook een evenement organiseren om bekend te maken dat het ibis een openbare werkplek is en dat ze daar kunnen genieten van een gratis hapje en drankje. Dit is het begin van het aanbieden van de app.

Wij hebben een app waarbij we ons focussen op studenten. Dit is om ervoor te zorgen dat zij meer gebruik gaan maken van de lobby en het terras. Wij hebben een puntensysteem op basis van incheck en wat je koopt. Je hebt ook je eigen profiel. Hierop worden je punten bijgehouden en kan je in groepen de aankopen en punten verdelen. Door gebruik van een digitale “puntensysteem” zorgen we ervoor dat de studenten vaker het hotel/terras bezoeken en door de bestelling korting krijgen op producten in de bar.

Het grote probleem wat wij gaan oplossen met ons concept: Mensen benutten de ruimte niet in en buiten het hotel, denk aan het terras en de banken/zit gedeelte in de lobby. Wij willen hierop inspelen en studenten het hotel trekken doormiddel van gamification.

Hier is een link naar een klikbaar prototype.